28آوریل 2023 - یک مطالعه ی جدید نشان داده است که افرادی که استراحت یا چرت طولانی تری در ظهر دارند، شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند و احتمال ابتلای آنها به سندرم متابولیک بیشتر از کسانی است که خواب نیمروزی ندارند. در مقابل، افرادی که استراحت کوتاهی در ظهر دارند، کمتر در معرض افزایش فشار خون (BP) هستند.

محققان دریافتند کسانی که 30 دقیقه یا بیشتر خواب نیمروزی دارند، در مقایسه با افرادی که در ظهر خواب نیمروزی ندارند، احتمال بیشتری دارد که شاخص توده بدنی ، فشار خون بالاتری داشته باشند و به مجموعه‌ای از بیماری‌های مرتبط با بیماری قلبی و دیابت (سندرم متابولیک) مبتلا باشند. با این حال، برای کسانی که استراحت کوتاهی داشتند، که به آن «چرت‌های قدرتی» نیز می‌گویند، این افزایش خطر چاقی و تغییرات متابولیکی وجود نداشت. در مقابل، افرادی که استراحت کوتاه ‌مدتی داشتند نسبت به کسانی که استراحت نمی‌کردند، کمتر احتمال داشت فشار خون سیستولیک بالایی داشته باشند. نتایج این تیم درObesity  منتشر شده است.

در برخی کشورها معمولاً افراد چرت نیمروزی دارند یا پس از ناهار استراحت می کنند. خوابیدن در وسط روز می تواند بر کیفیت خواب، عملکرد شناختی و فرآیندهای متابولیک تأثیر بگذارد. با این حال، رابطه بین خواب نیمروزی و سلامت متابولیک به خوبی درک نشده است. یک مطالعه جدید که توسط محققان بیمارستان بریگهام و زنان، انجام شد، بیش از 3000 بزرگسال از یک جمعیت مدیترانه ای را مورد ارزیابی قرار داد و رابطه ی بین استراحت و مدت زمان استراحت را با چاقی و سندرم متابولیک بررسی کرد.

همه ی استراحت های نیمروزی با هم یکسان نیستند. دکتر مارتا گارولت، نویسنده ارشد این مقاله و استاد مدعو در بخش اختلالات خواب و شبانه روزی در بیمارستان زنان و بریگهام، گفت: طول زمان، موقعیت خواب و سایر عوامل خاص می‌توانند بر نتایج سلامتی حاصل از چرت زدن تأثیر بگذارند. یک مطالعه قبلی که ما در یک جمعیت بزرگ در بریتانیا انجام دادیم، نشان داد که خواب نیمروزی با افزایش خطر چاقی مرتبط است. ما می‌خواستیم تعیین کنیم که آیا این عادت در کشورهایی که در آن استراحت‌ نیمروزی بیشتر از نظر فرهنگی پذیرفته شده است، در این مورد اسپانیا، صادق است یا خیر، و همچنین اینکه طول مدت استراحت چگونه با سلامت متابولیک ارتباط دارد.

چاقی یک نگرانی رو به رشد برای سلامتی است که بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. تجمع چربی در بدن به نحوه ی هضم غذا در طی فرآیندهای متابولیک مرتبط است. درک اینکه چگونه انتخاب‌های سبک زندگی، مانند خواب نیمروزی، بر این مکانیسم‌های متابولیکی تأثیر می‌گذارند، می‌تواند به محققان کمک کند تا از تاثیر عادات افراد بر سلامتی آنها آگاه شوند.

محققان، داده‌های 3275 بزرگسال در جمعیت مدیترانه‌ای، به‌ویژه مردم منطقه اسپانیایی مورسیا را بررسی کردند. ویژگی‌های متابولیک پایه برای شرکت‌کنندگان در دانشگاه مورسیا اندازه‌گیری شد و از طریق یک نظرسنجی، اطلاعاتی در مورد خواب نیمروزی و جزئیات بیشتر در مورد چرت زدن و سایر عوامل سبک زندگی آنها جمع‌آوری گردید. این منجر به دسته بندی افراد به افراد بدون استراحت نیمروزی، خواب کوتاهتر از 30 دقیقه و خواب بیشتر از 30 دقیقه شد.

تیم تحقیقاتی دریافتند که افرادی که به مدت طولانی استراحت می ‌کنند، شاخص توده بدنی بالاتری دارند و احتمال ابتلای آنها به سندرم متابولیک (MetS) در مقایسه با افرادی که استراحت نمی‌کنند، بیشتر است. علاوه بر این، در مقایسه با گروه بدون خواب نیمروزی، گروه خواب نیمروزی طولانی، اندازه ی دور کمر، سطح گلوکز ناشتا، فشار خون سیستولیک(SBP) و فشار خون دیاستولیک بالاتری داشت. محققان دریافتند که استراحت طولانی مدت نیمروزی با زمان خواب شبانه ی دیرتر و شام دیرتر، افزایش دریافت کالری بیشتر در ناهار و کشیدن سیگار و با محل استراحت (تخت در مقابل مبل) مرتبط است که ممکن است خطرات بالاتر مرتبط با استراحت طولانی مدت را توضیح دهد.

در حالی که این یک مطالعه ی مشاهده‌ای است و ممکن است برخی از عوامل خود پیامد چاقی باشند نه به علت آن، یک مطالعه قبلی از داده‌های جمع‌آوری‌شده ازبیوبانکبریتانیا به یک رابطه علیتی بین چرت زدن و چاقی، به ویژه با چاقی شکمی( مضرترین شکل چاقی) اشاره کرده است. در مطالعه حاضر، نویسندگان انواع مختلفی از عوامل سبک زندگی را پیدا کردند که از نظر آماری بطور معنی داری میانجی‌ ارتباط بین استراحت نیمروزی و معیارهای سلامتی بودند. نتایج این مطالعه بر انجام تحقیقات در آینده تاکید دارد تا مزایای یک استراحت کوتاه نسبت به استراحت طولانی مدت بررسی گردد، به ویژه برای افرادی که عادت هایی مانند تاخیر در وعده های غذایی و برنامه خواب دارند یا برای کسانی که سیگار می کشند.

یکی از نویسندگان این مقاله، پرفسور فرانک شیر، عصب شناس ارشد و استاد در پزشکی کرونو در برنامه زیست شناسی در بخش خواب و اختلالات شبانه روزی بریگام، گفت: این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن طول خواب یا استراحت نیمروزی را نشان می‌دهد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا چرت‌های کوتاه مدت نیمروزی ممکن است مزایای منحصر به فردی داشته باشند. بسیاری از موسسات به مزایای چرت کوتاه، بیشتر برای بهره وری کار، و به طور فزاینده ای برای سلامت عمومی پی برده اند. فرض کنید مطالعات آینده مزایای استراحت کوتاه‌تر را تایید کند، در آن صورت، من فکر می‌کنم که این می‌تواند نیروی محرکه ای در کشف مدت‌ زمان بهینه برای خواب نیمروزی باشد، و یک تغییر فرهنگی در شناخت اثرات بلندمدت سلامتی و افزایش بهره‌وری که می‌تواند ناشی از این رفتار سبک زندگی باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/longer-midday-naps-may-raise-risk-of-obesity-metabolic-syndrome-and-high-bp-110637